Lidem s Downovým syndromem se říká "ANDĚLÉ NA ZEMI". Já jsem při setkání s nimi měla pocit doteku laskavých hřejivých křídel... Lidé s Downovým syndromem jsou překrásně zvláštní bytosti

neděle 17. října 2010

O mé práci...

Bylo to setkání s Janou Jarošovou (terapeutkou z Českých Budějovic a maminkou okouzlující holčičky Zuzanky s Downovým syndromem), která přijela jako host na jeden z týdenních pobytů o.s. Úsměvy pro rodiče s dětmi, které mi ukázalo, že s dětmi s DS to nemusí být jen o hrách, legraci a občasné pomoci (oboustranné).
Jana Jarošová v českobudějovické společnosti Ovečka realizovala terapie pro děti s DS na rozvoj myšlení, paměti a vnímání a byla pozvána na náš pobyt, aby pár dní pracovala i s našimi brněnskými dětmi. Sledovala jsem ji celý týden při práci s dětmi a nadchlo mě, jak jsou snaživé, chápavé, učenlivé a nadšené ze všeho nového a jak veliké pokroky jsem u nich i po krátké době spatřovala.
Během následujícího roku jsem Janu Jarošovou v Českých Budějovicích mnohokrát navštívila a získala od ní mnoho praktických rad, zkušeností a především velikou podporu, bez které by teď bylo asi vše jiné...
Zúčastnila jsem se 2 čtrnáctidenních kurzů Feuersteinovy metody u paní doc. Věry Pokorné z Karlovy univerzity a začala budovat a vybavovat místnost, v níž dnes s dětmi pracuji.
Přestože už jsem v té době měla dost zkušeností s prací s lidmi s mentálním postižením, byla jsem plná obrovské nejistoty a obav, ale zároveň velikého nadšení, když jsem v únoru 2008 začala učit první děti z našeho o.s. Úsměvy v Brně. Na počátku jich bylo 7. Pak se začal počet dětí zvyšovat a já jsem nabývala větší jistoty (díky přijetí a důvěře rodičů dětí, které učím a díky možnosti získávat nové zkušenosti) - přímou prací s dětmi, na různých seminářích a kurzech (Matematika krok za krokem u Netty Engels, Znak do řeči, Strategie řízení třídy, Feuersteinova metoda) a od zkušenějších v tomto oboru (Netty Engels, Jana Jarošová, mí učitelé na katedře Speciální pedagogiky, od rodičů dětí s Ds a z mnoha knih, učebnic a odborných článků).
Dnes jsem v 5. ročníku speciální pedagogiky na Masarykově univerzitě v Brně, mám bakalářské státnice z psychopedie, logopedie, surdopedie a etopedie, letos se chystám dokončit magisterské studium a ráda bych se pokusila dostat se na doktorát. V o.s. Úsměvy vedu tzv. Terapie na rozvoj kognitivních funkcí a navštěvuje mě 23 dětí a mladých lidí s DS hlavně z Brna a okolí, ale také z Olomouce, Kyjova, Boskovic, Jihlavy a Kroměříže. Od ledna do října 2010 jsem také každý měsíc jezdila učit 6 dětí s DS i do vsetínského o.s. Ovečka.

Žádné komentáře:

Okomentovat